Framförhållning och planering är A och O för att sedan underlätta när det spontana dyker upp i butiksarbetet, som det ju oftast gör.

Vi vet att varje år så kommer det en höst, vinter, vår och sommar – så man kan enkelt skapa en grovplanering.

Varje år är det mors dag, julafton eller andra traditioner.

Har ni några lokala aktiviteter som är återkommande?

Har du strukturerat upp dessa och gjort en grovplanering?

Grovplaneringen underlättar sedan när man gör en finplanering med någon månad i taget.

Kunderna vill inspireras genom färger, sammansättning, nyheter, ljus och rörelse. De vill överraskas, känna tillit och fräschhet.

Butikens skyltfönster säljer dygnet runt, 7 dagar i veckan och det är oftast ingen stor kostnad att skylta om och låta sina kunder inspireras, uppleva nyheter och attraheras.

Vi har flertalet gånger sett att man kan sälja slut på en vara genom att tänka nytt och strukturera om i butikskommunikationen.

Det behövs lite tid och struktur för att få butikskommunikationen att öka lönsamheten.

Så svaret på frågan är förmodligen, att det är lönsamt att satsa på sin butikskommunikation och inget man har råd att strunta i för att få en lönsam butik.

Vill du komma i gång direkt med en Kickstart så rekommenderar vi att du kikar vidare på våran Boostweek inom Visual Merchandising.

Den kommer att gå av stapeln den 8-12 november.

Dekorisma Butikskommunikation