För att veta vem du verkligen är behöver man oftast uttrycka sin affärsidé i en eller två korta meningar.

Man förtydligar för sig själv, för personalen, samarbetspartners och inte minst för kunden.

Några frågor att ställa sig:

– Vem riktar du dig till?
– Vilken ålder har kunden?
– Var rör sig kunden?
– Vilka problem löser du för kunden?
– Vilka intressen har kunden?
– När har kunden nytta av dina produkter?
– Hur ofta använder kunden varan?

Man behöver inte vara rädd för att tratta ner sin kund ordentligt, de övriga kunderna får man med på köpet.

Det förenklar när man gör inköp, arbetar med sin skyltning eller butikskommunikationen att ha ett ”mantra”.

För att ge ett exempel på affärsidé: ”Finare vardagsmode för den aktiva moderna kvinnan”.

Då har man inte uteslutit någon kund, endast förenklat alla processer från inköp till avslut i kassan.

Be you i alla lägen och alla kanaler.

Dekorisma