Eller har den kanske redan tjuvstartat?
Det finns en viss tjusning i att inte tjuvstarta mellandagsrean, att var sak får ha sin tid. Julklappsförsäljningen fram till jul, och sedan hinna förbereda butiken för att öppna upp för en hejdundrande mellandagsrea. Det kanske krävs lite förberedelser och extra arbete innan, men är så mycket värt det.
Att låta kunderna som kanske är lite jullediga och umgås med familjen får ha något intressant att vänta på, och ytterligare en anledning att besöka butiken, kan skapa ökat intresse när du väl slår upp portarna.
Det finns en viss spänning i luften, när man förbereder inför rean. När man ser att de anländer och till och med står på kö en tidig morgon om man valt att öppna redan kl. 07:00. Då känns det riktigt bra i butikshjärtat.
Om höst och julförsäljningen har gått riktigt bra, har man förhoppningsvis inte så mycket kvar att rea ut. Men, man kan smyga in och hänga om/koordinera om tidigare varor som kanske gått lite trögt. Nu är också ett ypperligt tillfälle att visa på vårnyheter, kommande aktiviteter, VIP-kvällar eller om du har något annat ess i rockärmen, som gör att kunderna vill återvända till butiken inom kort igen.
Sist men inte minst: Se till att ha tillräckligt mycket personal i butiken, att kunderna blir sedda, servade och att personalen själv kan ta paus under dagen.
Det du sår idag får du skörda i morgon – Reaperioden är ett ypperligt tillfälle att börja så på!